Rabu, 12 Mac 2008

Kesan Virus Web: McAfee SiteAdvisor

SalamX..!!

Selalu kita akan terperangkap dengan kata-kata manis hinggakan kita terpedaya untuk memasuki sesebuah laman yang terdapat script berjenis “JS/Wonka“. Kepada yang menggunakan Anti Virus berjenis McAfee selalu akan terpedaya dengan kesan yang diterima. Nak tahu sebab apa? Sebabnya, Antivirus jenis nie detect benda alah nie sebagai VIRUS padahal ia hanya merupakan script berbentuk “malicious scripts dan exploit scripts“.

Sebenarnya javascript sesebuah web kekadang tu diubahsuai oleh webmaster tersebut tetapi memandangan terdapatnya kesan perubahan yang sukar diterima oleh sesetengah anti virus, itu yang menyebabkan web tersebut di anggap berVIRUS. Tetamu yang masuk ke web tu mula la gelabah tak menentu hehe….!! :-D

Jadi sekarang takyah pepening kepala lagi. Dah ada kemudahan khas kita boleh mengesan sama ada web tersebut terdapatnya virus ataupun tidak.

Cuba lihat kesan dan keputusan seperti di bawah:


Jadi, kita tak perlu risau dah. Hanya memasuki laman http://www.siteadvisor.be, kita dah boleh mengetahui sama ada laman web tersebut selamat untuk dikunjungi atau sebaliknya. (Khas kepada pengguna Anti Virus McAfee).

Ahekeke…..!! :-)


Celoteh
0 Celoteh

0 celoteh:

Catat Ulasan