Jumaat, 25 Januari 2013

Selami Dunia Apple Bersama iPad

SalamX..!!
iPad... Apa yang ada dengan iPad? Susah nak cakap kalau masih ragu nak cuba. Ada yang terus memperlekehkan iPad sedangkan diri sendiri masih belum pernah memegang benda alah nie. Pelikkan?

Jadi, apa yang aku nak citer kat sini adalah segala urusan aku bersama iPad dah hampir setahun nie. iPad yang aku sambar cuma iPad 3 + Wire5 4G. Sekarang dah ader iPad Mini, iPad 5 pun dah ader dengar citernye... apa-apa lah... janji iPad... hehe..!!

Asalnya, akupun confius... boleh ke benda nie dijadikan sebahagian medium untuk aku bekerja? Ya la... banyak gak urusan aku dengan dunia iT nie... dari segi kertas kerja, perbentangan... semuanya wujud dari MicroSoft... rasanya jadi habuan main games oleh anak-anak je la benda alah nie...

Rupanya, setelah hampir setahun aku bersama iPad, ia banyak memberi ruang yang cukup selesa, baik dari segi aplikasinya, malah masa untuk menyiapkan sesuatu berkaitan kerja rutinpun menjadi lebih singkat dan mudah.

Segalanya mudah bersama iCloud, mudah bersama sistem e-Mail yang mesra pengguna, mudah bersama iCalendar yang wujud bersama Apps iPad yang lain. Wujudnya Reminders, iBooks, iPhoto dan yang bestnya, ada gak app seperti TuneIn Radio serta dJay yang boleh aku layan Sinar.fm semasa aku ngadap keje hehe..!!

Bak kata, keje aku yg dulu terpaksa nunggu buka pc ngan sambung pengecas leptop, sekarang nie takyah lagi... tak pernah shutdownpun.... sleep je manjang haha..!! Setakat nak baca email, blog, ym, skype, fb, tweets... dihujung jari je. Yg paling best tu... sesambil je dan ringkas.

Mcm kau org lihat sekarang, entry blog niepun aku belasah pakai iPad je kirim dengan kemudahan apps Blogsy yg ada. Buka Blogsy, drag images, masukkan kata-kata merepek, set labels... publish... siap..!! Sesambil lepak ngadap hujan rintik kat luar rumah... hehe..!!

Perihal medium dalam kerja harian, apps seperti Daily Notes, Reminders, Calendar, iBooks cukup banyak membantu. Tambahan pula aku ader Quickoffice yang boleh menaip, baca dan save dalam format doc dan pdf.... senang betul rasanya. Kau org boleh rujuk fungsi-fungsi apps yg aku senarai di atas nie di pak cik google... kalau nak tahu lanjut.

Bab hiburan jangan tanya le... games penuh... hahaha... siap sekali dengan GarageBand, LoopTube, Ink, SketchBook, Paper.... isk... cukup le untuk mengisi masa lapang aku dan melupakan dahaga aku waktu tengahari bulan puasa... hee..!!

Bukan setakat itu je... apps umpama Islamic (Waktu Solat) dan iQuran HDpun ader untuk kita mentela`ah perihal hukum agama.

Jadi... jgn le tetiba kau orang cakap iPad nie setakat alat mainan bebudak je. Try le dulu... baru tahu... cuma ada di antara apps dia kita kena beli le kat Apps Store... bukan semuanya free... itu je... kecuali le dah nekad nak JailBreak... hehe..!!
Celoteh
0 Celoteh

0 celoteh:

Catat Ulasan