Rabu, 26 November 2014

Bila Anak Tidur…..!!

SalamX..!!

Bila anak tidur, kita renung wajah dia. Semakin lama kita tengok semakin sayang kita rasa. Mulanya rasa bersalah bila teringat balik kita marah dia siang tadi. Itupun jika kita ada perasaan tu. Kalau takda rasa, baik kita istighfar banyak-banyak….cuci hati tu dengan 'clorox'.

Anak bising, lompat-lompat kita marah suruh duduk diam. Lupa pulak kita anak yang tak normal je duduk diam….kan..? Takpun anak yang dah terlantar sakit.

Pagi hingga petang kekadang malam kita keluar. Ada yang jumpa anak tak sampai sejam. Dah jumpa dimarah-marah anak tu. Anak tengah bercerita kita pura-pura dengar "Iye….ummi dengar nie" tapi mata dekat phone. Dok senyum-senyum baca WhatsApp. Badan kita je kat rumah tapi hati dan minda kita jauh kat luar sana. Kesian anak…. mana hak anak kita ya…?

Hari ini kita buat mcm tu dekat anak kita. Kita tunggu nanti 20 tahun lagi. Agak-agaknya anak kita akan buat benda yang sama tak..? Masa tu kita jangan cakap anak kita derhaka ya…. sebabnya  kita yang didik dia jadi begitu.

Masa tu jangan ungkit jugak berapa RM kita habiskan untuk dia….sedangkan kita sebenarnya terhutang masa dengan anak-anak kita. Kalau dicampur-campur masa yang berkualiti tu agaknya berapa tahun je hidup kita dengan anak kita.

Cubalah tutup laptop kita. Ketepikan gadget-gadget yang mahal-mahal tu bila kita di rumah. Sebab jika kita berhutang duit, duit boleh dibayar…..tetapi jika kita berhutang masa. Masa tidak akan kembali.

Renungkan lah…!!
Celoteh
0 Celoteh

0 celoteh:

Catat Ulasan